torsdag 8 oktober 2009

Hur hamnade jag i Krabi?

Här kommer lite frågor och svar om mig....

Hur länge har du bott i Thailand:
8 år

Hur kommer det sig att du bor i Krabi:
Jag träffade min man här och tänkte väl först bara ha en liten flirt. Flirten varar ännu :)

Var du på semester eller via jobbet??
Jag jobbade som reseledare och en av mina vinterdestinationer var Krabi. Jag gillade platsen direkt och när jag träffade min man så visste jag att jag var fast.

Jobbar du nu?
Ja, jag driver en restaurang sedan 5 år tillbaks. Före det jobbade jag som Divemaster på min mans dykcenter.

Går dina barn i skolan?
Tess är 4,5 år och Viktor är 2,5 år. Båda går på en internationell nyöppnad skola i Aonang. Där finns även ett montessorie kindergarden som de går på.

Har de en svensk lärare där?
Nej.

Kan dina barn prata något mer språk än svenska?
Tess pratar flytande svenska, engelska och thailändska.
Viktor är fortfarande ganska liten och sen i språket MEN han pratar svenska utan problem, thailändska gör han sig förstådd och förstår mer än vad han pratar. Engelska förstår han men svarar bara med få stavelser. Ge honom 6 månader till så pratar även han engelska.

Vad pratar ni för språk med barnen?
Vi pratar bara svenska hemma.

Åkte du till Sverige och födde barnen?
Nej, båda barnen är födda i Phuket på Bangkok Phuket Hospital som är ett privatägt internationellt sjukhus. Jag skulle aldrig föda på Krabi Hospital! När jag var gravid tog det ca 2 h 45 min enkel väg till sjukhuset. Första barnen kom nästan i bilen...

Det var allt för denna gången. Är det något jag glömt så ställ frågan :)

Kram till den som vill ha,
Sara

Inga kommentarer: