tisdag 13 oktober 2009

Hemgjord nyponsoppa



Visst är det gott med nyponsoppa?!?!

Det är en av de sakerna jag årligen ser till att få med mig från min Sverige turné.

När jag såg det här receptet blev jag jättesugen att laga egen nyponsoppa. Det ser ju jättelätt ut.

Ingredienser
7 dl färska, rensade och sköljda nypon eller 2 dl torkade.
1,5 liter vatten
0,5 - 1 dl strösocker efter smak
1,5 msk potatismjöl



Dela de färska nyponen och gräv försiktigt ut kärnorna med en sked. Skölj därefter nyponen. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt nyponen. Är nyponen torkade krossar du dem först. Koka nyponen mjuka under lock i några minuter. Rör då och då så att nyponen går sönder. Mixa nyponen med en mixerstav. Det ska blir ca 1,3 liter nyponkräm - annars kan du spä med lite kallt vatten. Värm nyponkrämen i en kastrull, tillsätt sockret och rör i potatismjölet. Låt precis koka upp under omrörning och ställ sedan åt sidan att kallna. Nu är nyponsoppan klar. 



Nu måste jag bara hitta nyponen....

Tjingeling
Sara

Inga kommentarer: