tisdag 20 oktober 2009

Ke mah...


Glömde berätta fredagens händelse...

Kom för att hämta barnen på kindergarden och blir dragen åt sidan utav thai-läraren. Hon berättade att mina barn talar dålig thai.

Talar dålig thai kan innebära att de inte är så duktig på att tala thailändska. Eller att de använder dåliga ord och det var det sistnämnda. Jaha, tänkte jag vad är det nu de säger så kan vara så dåligt??

Det visade sig att min dotter första hade börjat och sedan hade lillebror snabbt hakat på. De hade kallat en tjej för Ke mah vilket betyder Hundbajs. 

Jag hade stålsatt mig för något riktigt dåligt uttryck och när thai-läraren säger Ke mah så började jag själv nästan att skratta. Kom igen, hundbajs. Hur farligt kan det vara. Barnen på kindergarden är mellan 2,5 - 5 år dvs riktig "Kiss och bajs-ålder". 

Jag tyckte inte det var så farligt men givetvis talade jag med dem redan i bilen på väg från skolan och båda nickade jakande när jag förklarade. Bra tänkte jag. Det gick ju smidigt. Tji fick jag när Viktor 10 sek senare börjar viska Ke mah, ke mah, ke mah och viker sig utav skratt. Vad ska man göra. Jag försökte hålla god min och vred bakspegeln åt sidan så att han inte såg mitt leende ansikte.

Det gör ju inte saken lättare när vi idag går på Seven Eleven och Viktor tilltalar kassörskan med Ke mah - (Hundbajs) på klockren thailändska och kassörskan (och resten av butiken) börjar skratta. 

En kluven mamma

(bild lånad från 3.bp.blogspot)

 




 

Inga kommentarer: