tisdag 20 april 2010

Tillbaks till skolbänken


(googlad bild)




Ikväll ska man sätta sig bakom skolbänken igen. Det var ett tag sedan. Vääldigt länge sedan.

Jag ska göra ett nytt försök till att lära mig thailändska. Gick en kurs för så där en 7 år sedan som jag tyvärr inte slutförde. Jag brukar skylla på min man (och han på mig). Han är orsaken att jag idag inte kan tala flytande thai. Hade jag haft en thai-man hade jag idag kunnat språket.

Den här gången ska jag även försöka lära mig konsten att läsa och skriva. Som du säkert känner till så ser inte deras alfabet ut som vårat.

ดฟงรไทฟวงรไ พดฦฏดย ด่ส้ว่เเ Här står det absolut ingenting. Jag dansade en dans på tangentbordet så att ni får se hur omöjliga bokstäver de har :) 

Jag har redan problem när jag ska hjälpa Tess med thai-läxan. Samt att Tess & Viktor börjar förstå att om de pratar thai så förstå inte mamma allt vad de säger. Den sitsen vill jag inte hamna i.

3 kvällar i veckan ska jag gå, så blir det tyst från Thaison så vet ni varför! Antingen ligger jag utslagen på soffan av utmattning efter lektionen, eller gråtandes i sängen av frustration, eller så sitter jag och pluggar thai och tycker det är jätteskoj. Jag hoppas på sistnämnda!

Kram

Inga kommentarer: