torsdag 8 april 2010

Immigration Krabi




Klockan 19.30 ikväll slog det mig att vi inte ansökt om något Re-entry-visa. Jag och Stefan har ett speciellt visum som tar ganska många år att få. Vi behöver inte lämna landet för att söka nytt visum utan kan göra allt på plats här i Thailand. Vi behöver bara göra det 1 gång om året. Kravet är att OM man har detta visum så krävs det att man "ansöker om att få lämna landet" och då får en stämpel i passet. (Gör man inte det så förlorar man hela visumet). Detta har inte vi ansökt om!

OCH jag kommer på det halv åtta på kvällen. Vi ska åka härifrån kl.06.00 imorgonbitti. K-A-T-A-S-T-R-O-F (nr 2 idag). Det är omöjligt för oss att fixa detta.

OM vi inte har stämpel så innebär det väldigt många problem. Vi kommer tillbaks till Thailand utan visum = arbetstillstånden blir cancellerade = vem ska skriva under alla dokument för företaget? Det innebär oxå att vi måste börja om hela proceduren att få visumet (som jag nämnde tidigare har tagit oss flera år att få). Samt arbetstillståndet blir cancellerat. Vi måste även åka på visumresa. Och för att inte glömma nämna hur kostsamt det blir.

NU har vi väldigt bra kontakt med myndigheterna här och särskilt Immigrationsverket i Krabi. Så chefen på Immigrationen har nu åkt in dit och öppnat kontoret för att vi ska kunna fixa vår stämpel i passet. Helt otroligt!!! Klockan är nu strax efter 23.00 här och jag funderar vilken myndighet i Sverige som skulle ha gjort något liknande??

Jag vet bara en sak. Jag ska köpa en fin present åt chefen på Immigrationsverket!!

Inga kommentarer: