måndag 22 februari 2010

Mutpengar och elefant

YES, Sverige vann ishockeyn :-)

Ibland är det riktigt bra att vara sin egen arbetsgivare. Ingen som frågar vart man ska ta vägen när man lämnar kontoret runt 11.30. Ingen som kommer att fråga vart jag varit när jag kommer tillbaks 14.30.

Imorse var jag inne i Krabi och fixade företagspapprena, som jag nämnde i förra veckan. Något som normalt sätt tar 2 veckor tog 15 minuter och ett fint kuvert med lite "mutpengar". Japp, så fungerar det här. Ska man få något gjort snabbt dvs gå före i kön så ger man en muta. Det är inget jag är stolt över att berätta men så fungerar det här. Ska man bo och leva här utan ständig huvudvärk så får man ta seden dit man kommer. Och det är just vad jag idag gjorde.

Imorgon ska vi tillbaks till banken ohc jag hoppas att jag då har alla korrekta papper.

I eftermiddag ska min svenska kocks son följa med oss hem. Kocken sitter just nu i en minibuss på väg ner till den Malaysiska gränsen för att stämpla. Han ska med andra ord lämna landet. Gå cirka 200 meter. Stämpla in i Malaysia och sedan gå tillbaks och stämpla in i Thailand igen. Och på så sätt får han vara här ytterligare 3 månader, lagligt. Jag är glad att jag slipper göra den resan. Jag har gjort den X-antal gånger redan men nu har vi tack och lov ett visum som bara behöver förnyas 1 gång om året och då behvöer jag inte lämna landet.

Nä, nu måste jag ner till restaurangen en stund. Ska hämta barnaskaran om 1 timme.

Bjuder på ett par bilder tagna på vägen hem idag:



Vill önska er alla en riktigt härlig vecka!

Kram

Inga kommentarer: