onsdag 10 februari 2010

Hur länge håller ett bilbatteri?

Jag blev helt paff när jag skulle starta bilen och ett tuggande ljud låter före den startar. När jag sedan ska starta bilen vid barnens kindergarten var det ännu svårare.

Vår bil är bara 3 år gammal så jag trodde det bara skulle vara tuta och köra i flera år till. Men icke, igår fick bilen ett nytt batteri och killen som servade bilen var så artig och talade om att båda framhjulen även borde bytas pga slitage. (tack för den).

Hade ingen aning att ett bilbatteris livslängde inte är mer än 3 år i Thailand. Tydligen beror det på att man använder aircondition så flitigt samt att vi bara kör korta sträckor med bilen.

När jag ändå talar om vår bil så kan jag berätta att jag älskar den. Det är vår första sprillans nya bil (ja, nu är den då inte så sprillans ny längre).

Den finns inte i Sverige så här kommer en bild som jag googlat fram på internet. Kan inte ta en bild på vår bil då den alltid är så smutsig,hehe.



Det är en Toyota Fortuner och vi har den gråa. Nu tänker du, jamen Toyota har ju dragit in jättemånga bilar. Toyota kan man inte köra. Jorrå, min funkar fin fint och jag är jättenöjd. Den har 7 säten, vilket gör den perfekt när man har besök.

Sedan är den väldigt bra eftersom man sitter så högt upp och kan ha full kontrolll över alla som inte kan köra sin moppe.

Vet ni vad, de farligaste i trafiken just nu är alla dessa turister som ger sig in i leken att hyra moppe för en dag. Nu ska jag inte dra alla över en kant MEN jag skakar dagligen på huvudet när jag ser turisterna som är millimeter ifrån att krocka redan när de ska köra ut från moppeuthyrningsstället.

Vad har du för bil??

Inga kommentarer: