måndag 8 mars 2010

Sjuk helg

I fredags när jag hämtade upp Viktor på skolan så var han hängig och kändes lite varm. Jag var ändå fast beslutad att genomföra vår lilla utflykt med glassätande.

Han fick tre alternativ:

♦ Åka till stranden och äta glass.
♦ Åka till mammas restaurang och äta glass.
♦ Köpa med oss glass och äta hemma.

Han valde alternativ tre. När vi kom fram till affären så ville han inte följa med in (!!!! vilket han alltid vill annars) och när vi kom hem frågade han om han måste äta glassen? Han rörde varken mat, dryck eller glass på hela kvällen. Detta får nog tolkas som att han inte mådde bra.

I lördags hade han 39 graders feber och klagar på att han har ont i näsan. Han var m.a.o förkyld.

Så efter vi varit och skrivit på kontraktet på huset åkte vi till farbror doktorn och fick medicin. Han hade fått inflamation i hals och näsa. Han fick en 3 dagars antibiotika. Idag är han helt frisk igen och är på kindergarten.

♣ ♣ ♣ ♣

I lördags var Tess inne hos grannflickan och lekte på förmiddagen. Där hade det varit lite dramatiskt kvällen före. Deras 8 åriga dotter hade stått öga mot öga med en svart kobra i attackläge. Som tur var reagerade hon snabbt och föräldrarna kom ut. Nu är kobran i kobrahimlen! Där tycker jag alla kobror skulle vara. Är det något som skrämmer mig här i Thailand så är det ormarna. 

Det enda man kan göra för att skydda sig mot dessa små monster är:
1. Lära barnen från tidig ålder att ormar är j-ligt farliga och man absolut inte får gå nära dem. Ser man en orm ska man sakta gå baklänges och sedan meddela en vuxen.

2. Sköta sin trädgård. Klippa gräset regelbundet och behåll det riktigt kort samt inte ha för mycket växter i trädgården.

3. Husdjur i form av katt eller hund. I fallet ovan så var det hunden som gjorde flickan uppmärksam på ormen. 

♣ ♣ ♣ ♣


Igår vet jag inte vad som flög i våran dotter. I nästa vecka fyller hon 5 år och det kan man då verkligen inte tro när man ska gå in på våran toalett och möts utav detta:



Tess skrev hon på väggen utanför badrummet. Viktors namn har hon börjat att skriva inne på deras rum. Hon kunde inte skriva mer för då stod något ivägen... 

Jag frågade varför hon gjort så men det visste hon självklart inte. Jag frågade vem som lärt henne dessa dumheter och hon svarade ingen. 

Har ditt barn gjort något liknande? Jag blev bara så paff. Hon har aldrig gjort det tidigare. Nu trodde jag hon var så pass stor och förståndig att hon inte skulle göra det.

Mina barn slutar aldrig att förvåna mig!


  

Inga kommentarer: