tisdag 1 juni 2010

Garra rufa - Doctor Fish




När vi var i Patong i helgen åkte vi till det stora shoppingcentret  - Jungceylon. Där hade de Garra rufa fiskar eller Doktors fiskar som de även kallas. Dessa fiskar suger bort döda hudceller och lämnar dina fötter härligt lena.

När man först sätter ner fötterna vill man lätt dra upp dem igen eftersom det kittlas. Jag skulle vilja beskriva känslan som kittlande och pirrande. Det känns som att man har satt en flaska med luft på botten av fisktanken och det är bubblor som sprider sig längst med foten och benen. Samma kittlande känsla som när man dyker och man får luftbubblor längst med kinderna.


Jag har väldigt lena fötter sedan tidigare dvs inga förhårdnader så jag kände resultatet direkt. Maken han tyckte sig inte känna någon skillnad.

Jag läste lite om fiskarna och tester visar på att det är väldigt gynnsamt för personer med Psoriasis eller eksem då dessa fiskar har ett läkande enzym i salivet som de lämnar efter sig.

Jag tyckte det var en liten rolig upplevelse som jag kan rekommendera. Vet dock inte om jag hade betalat flera hundra kronor som jag vet att det kostar i Sverige.

15 minuter för 99 Baht var helt klart prisvärt!

Inga kommentarer: