måndag 21 september 2009

Min söta 2-åring




Lillebror har varit lite sen med att börja prata svenska
.

Thailändskan kom igång först och svenskan har haltat efter och det har bara varit 1-3 ords meningar. Men efter vår Sverige semester så sa det pang och nu pratar han på för fullt.

Jag kan inte påstå att jag förstår allt han säger men det mesta. Det söta just nu är att han försöker finna ut  menings uppbyggnaden för svenska resp thailändska som är totalt olika. Samtidigt har han börjat på kindergarten där det är majoriteten engelska.

Han kan även bli väldigt ivrig och vill säga så mycket på en och samma gång. Den meningen som han envisas med att fortsätta använda, när vi sitter och äter, är:

Tack för bordet! och sedan tar han sin tallrik och går.

Jag har försökt lära honom att säga: - Tack för maten. Får jag gå från bordet nu? Men nä, det blir Tack för bordet.

Han försöker iallafall... Mammas älsklings pojke ♥

Inga kommentarer: