torsdag 15 mars 2012

Ibland för mycket


Jag är så glad att vår gemensamma pool är öppen igen. Den har varit stängd i flera månader pga olika anledningar. Nu har vi grannar pratat oss samman och beslutat oss för att ta hand om poolen och se till så att den är öppen varje dag, så att våra barn kan få bada (och vuxna så klart). Ett dopp efter en lång och varm dag, i en skola utan aircondition kan inte belönas på ett bättre sätt anser jag.

Igår blev jag riktigt arg på skolan. Viktor kom hem med 3 läxor! Först 2 sidor Engelska, där han skulle skriva ordet som bilden symboliserar. Sedan 1 sida Thai som han skulle läsa. Till sist hade han 2 sidor Kinesiska där han skulle skriva siffrorna  6 och 7 på 2 hela A4-sidor.



Jag blev så arg så Thai-läxan la jag tillbaka i skolväskan ogjord. Sedan skrev jag en liten post-it lapp till skolan och frågade om de tyckte 3 läxor på en dag var okej för årskurs 1.

Detta är väl nackdelen med en privat-internationell-skola. Föräldrarna sätter höga krav på skolan och lärarna och föräldrarna förväntar sig att deras barn ska vara A-studenter dvs med toppenbetyg. En del föräldrar klagar på att skolan är för slapp med läxor medan andra (tex jag) anser att de ofta får förmycket. Kan inte vara lätt som lärare att hitta en jämn balans. Igår var dock min okej-tröskel passerad och nu kanske jag ångrar min bittra post-it lapp något. Fast egentligen inte. De måste ju veta vad jag känner.

En sak jag måste säga är att jag beundrar alla lärare och lärarinnor i hela vida världen. Sträck på er! Jag lyfter hatten och bugar för er. Ni gör ett fantastiskt jobb. Ett jobb jag själv aldrig skulle klara av.

Ibland får jag frågan varför jag aldrig vidarutbildade mig till Dyk Instruktör. Jag nöjde mig med att "bara" vara Divemaster. Som Divemaster får man guida redan certifierade dykare dvs jag får inte ta med en icke-dykare ut och dyka med. En Instruktör är personen som utbildare dig till dykare. Precis som en lärare.

Jag känner mig själv väl och vet mina begränsningar. Mitt tålamod har blivit bättre med åldern men är fortfarande långt ifrån bra. Så jag tror att om jag haft en elev som inte förstår något som i mina ögon är klockrent. Då hade jag inte haft tålamodet. Jag har förståelsen men inte tålamodet.

Eller när man får elever som anmält sig till en Open Water Course (Grundkursen i dykning) och när man kommer till poolen säger eleven att hon är rädd för vatten. VA?? Vaddå rädd för vatten?? Varför anmäler du dig till en dykkurs då?? Du kanske skulle välja en klätterkurs istället? Nä, sorry, jag hade inte blivit en bra lärarinna. Däremot var jag en bra Divemaster ;)


2 kommentarer:

Birgitta sa...

Kan det vara möjligt att ditt tålamod varit sämre??

Linda sa...

Oj, ja det låter helt klart som lite väl mycket läxor när man bara går i första klass, vår killar går ju iof bara i förskoleklass men har till skillnad haft endast 2 läxor sedan dom började i höstas...
Ser jättehärligt ut att dyka men jag vette 17 om jag skulle våga:)
Kramar