tisdag 28 juni 2011

Grannkalas hos thailändarna

Thailändska tårter är inte goda. Den här tårtan tog priset. Den är gjord i bara gele som smaka coccos. Urk!

Bilderna ovan tog jag i lördags (med iphone, därav dålig kvalitet) då vi spontant blev inbjudna till våra thailändska grannar. Deras tjej fyllde 4 år. Ibland är det tur att man har små presenter på lager i garderoben. Det är ju inte kul att komma till ett kalas utan present.

Det var riktigt trevligt. Barnen badade 2 gånger, lekte och hade roligt. Vi vuxna satt och åt och åt och åt. Jisses vad thailändare öser på med mycket mat när de är fest. Det tog aldrig slut :) Något annat som är lite farligt är mängden alkohol. De är flitiga på att fylla på whisky/soda glaset och fyller på det redan när det är halvtomt/halvfullt. Jag höll mig till öl, som fylls på lika flitigt. Det är tur att jag lärt mig hur det fungerar annars hade det varit en bakis-Sara i söndags.

Igår kom Viktor hem med ett inbjudningskort till kalas på lördag. Imorse fick Tess ett, även detta för lördagen. Tess var lite upprörd eftersom hon blivit bjuden till båda kalasen och hon sa att hon ville gå på första kalaset. Visst sa jag. Då gör du det. Då blev Tess upprörd och sa att det kunde hon ju inte göra för då kommer kompis nr 2 bli ledsen, för att hon inte kommer på hennes kalas.
Till sist bestämde hon sig för att gå på det andra kalaset för det var hennes kompis kalas. Det första kalaset var Viktors kompis. Phuu, världsproblemet löst :)

Nu är det bara mitt problem att hitta presenter då presentförrådet börjar bli tomt. Brukar ni göra som mig, att handla på er presenter när det är rea eller om man ser en kanonbra present? Jag försöker hitta presenter som passar både tjejer och killar och i samma ålder som mina barn. Det brukar funka bra. Anledningen är att i AoNang finns inga bra presentaffärer och åka in till Krabi stad varje gång kostar både pengar och en massa tid. Här får man inbjudningskorten bara ett par dagar före själva kalaset.

3 kommentarer:

Linda sa...

Inte lätt när man får inbjudan till två kalas, tur hon själv kunde bestämma sig för vilket hon ville gå på.
När vi bodde närmare Ullared försökte jag ha ett litet lager hemma med presenter men inte nu, för det första har det inte blivit så många kalas sedan vi flyttade hit och sedan så ligger "dollar" så nära så det blir att man åker dit när dom blir bjudna på något.
Annars är det ju så smidigt att ha lite presenter hemma och slippa den stressen.
Kramkram

Anna's kitchen sa...

Jag har alltid ett presentförråd hemma, ganska smidigt tycker jag.
Vad kul det måste vara att få gå på sådana kalas, anar bara hur gått det måste vara förutom efterrätterna då. Minns med fasa många asiatiska efterrätter som vi blev bjudna på under våra år i Singapore.

Kram

Malin sa...

HejSara!
presentskåp är toppen - brukar köpa bra, men billiga leksaker på nätet, så fyller man på till jul och föelsedagar. Har även gå-bort-present-skåp, dvs små saker som passar till värdinnepresenter. Shit vad man blivit gammal... Fast skönt ändå;-) kram