torsdag 16 juni 2011

Att vara egen företagare

Barnen har somnat så jag antar att jag ska gå och arbeta nu?!

Igår blev jag riktigt arg på en pappa på skolan. Jag har så svårt att förstå hur hans tankesätt fungerar. Vad som ibland kommer ur hans mun kan göra mig så förbannad. Så var fallet igår.

Han arbetar inte utan lever på pengar ifrån Danmark. Han sa att han inte vill flytta till Danmark för då måste han jobba 8-5 och stressa hem och är trött om kvällarna och har inte energin för sin dotter.

Då sa jag att han kanske förstår varför jag ibland är så trött (eftersom jag arbetar). Då skrattade han mig rakt i ansiktet. Jag förstod inte varför och frågade varför han skrattade. Till svar fick jag "Sara du kan väl inte jämföra ditt jobb med ett jobb i Sverige?" Varför inte då? Nej det kunde jag inte eftersom jag är egen företagare så kan jag bestämma när jag själv vill arbeta.

Visst, som egen företagare har du många gånger ett mer flexibelt arbete och kan bestämma när du ska arbeta. Men som egen företagare och framför allt på en turistort så existerar inte helger. Så här arbetar man alla dagar i veckan. Om något händer med ditt företag så är det du själv som måste lösa problemet. Du kan inte släppa ditt arbete klockan 17.00. Din lön kommer inte självmant in på ditt konto en gång i månaden. När företagen blomstrat leker livet men när turisterna ekar tomt är det du som har sömnlösa nätter, för du ligger och tänker på hur du ska klara ekonomin.

Det han heller inte ville förstå är att i Sverige hade jag haft familj, släkt och nära vänner som ibland kan ställa upp om det krisar och efter skolan kan barnen gå på fritids/dagis. Här lämnar man barnen 08.30 och man hämtar dem 15.30. Punkt slut. 16.00 är skolan stängd. När barnen har skollov så måste du vara ledig eftersom det inte finns något fritids/dagis.

Då sa han att jag kan arbeta när barnen sover. VA? Ska jag säga godnatt och när barnen sover ska jag då låsa dörren och åka och arbeta???? J-la idiot!

Nu blev jag arg igen. Vissa människor tål jag inte och han är en!

Idag vaknade jag med huvudvärk och kanske inte är på mitt bästa humör...

7 kommentarer:

Birgitta sa...

Räkna till 10 tio gånger, eller, nej det räcker nog inte i det här fallet, (vet ju vem det är).

Li sa...

jag vet inte ens vad jag ska säga, jag blir också arg för din skull
-han uttryckte sig väldigt dumt och klumpigt tycker jag!
Hoppas dock din huvudvärk går över och att humöret blir bättre det med, låt inte han förstöra din dag/kväll =)

Anonym sa...

hej gumman..
så fina ni är på korten, ser mysigt ut.. :)

usch vilken idiot du träffat på.. finner inte ord, hoppas en apa bitar han i örat eller nått..;)

ang att min son sytt så hände det inte nu utan för många år sedan.. kanske var lite otydlig, hihi.. han trillade minns inte vad han spräckte hakan på faktisk, han har spräckt sig både här ch där, knä ögonbryn och haka, haha.. men som sagt det var när han var "liten" och for omkring mera, haha.. ;)

hur är det med ögat nu ?

kraaam

Anna S sa...

Ja, upp och jobba med dig slashas! Du ska inte ligga och sova när resten av familjen gör det.
Nä slämt å sido.
Buu för dansken som inte vet vad han pratar om!!!

Massa pussar o kramar från mig som sitter här och trycker i mig smågodis

Kattis sa...

Puss, jag tror det räcker. Vi (du och jag och några fler) vet att vi är bra människor.Saknar dig (kom på att det var länge sedan jag sa det) !!!!!!!!

Anna's kitchen sa...

Vilket charmigt foto!

Det går ju inte att jämföra att vara egen med att gå till ett vanligt jobb. Jag var egen företagare i 8 år och jag kände mig aldrig ledig, trots att jag självklart kunde stjäla mig mera ledig tid än när jag var anställd.

Hoppas att huvudvärken är borta nu.

Louice sa...

Vilket fint kort på er! =)

Ja, idioter finns det gott om äverallt tyvärr =( Jag tycker ofta att det är så att bara för att du är egen företagare så får man höra att man bara slappar, har hur mkt pengar som helts och kan vara ledig närsom. Det är ju inte så! Min man har eget företag och han jobbar jämt, får aldrig semester, har alltid telefonen på och kan ligga vaken om nätterna och oroa sig för ekonomin.
Bry dig inte om honom eller vad andra säger heller för den delen.

Hoppas att huvudvärken är borta nu och att du har en mysig söndag!
Kramar