måndag 10 september 2012

Recept på egen Yoghurt

Först och främst måste jag klargöra att om JAG kan göra denna yoghurten så kan ALLA göra den. Jag är verkligen inte duktig i köket.

Jag gjorde en förenklad variation dvs jag gjorde inte yoghurten från grunden med bakterier och syrer och hans moster. Så här gjorde jag:

1 liter Mjölk
0,75 dl Naturell yoghurt (Activiva använde jag)
Ugnen 100 grader

  • Värm 1 liter mjölk på låg värme till ca 85 grader. Jag har ingen termometer så jag värmde min mjölk till den börjar skumma och det gör ont när man stoppar ner fingret :)

  • Sätt på ugnen på 100 grader. När ugnen är varm så stäng av värmen.

  • Ställ kastrullen åt sidan och låt svalna till 44 grader. Jag lät den svalna till lite varmare än fingervarmt.

  • Under tiden mjölken svalnar. Ta ut yoghurt från kylskåpet och låt den bli rumstempererad.

  • Blanda försiktigt ner yoghurten i mjölken och försäkra dig om att inga klumpar finns.

  • Häll blandningen i en burk med lock. Sätt på locket, in i ugnen i ca 4 timmar. OBS! ugnen ska inte vara på men dörren ska vara stängd så värmen finns kvar.


Efter 4 timmar brukar mjölken ha förvandlats till yoghurt. Är den fortfarande lös i konsistensen låter du burken stå ett tag till i ugnen. Ju längre tid i ugnen ju syrligare blir den. Första gången smakad min mer filmjölk än yoghurt.

Sedan är det bara att ta ut och äta.

Nästa dag kan yoghurten blivit lite vattnig. Då brukar jag lägga yoghurten i ett tunnt tyg, gör ett knyte, lägg i en sil och sila 1-2 timmar. Ju längre du låter yoghurten ligga ju tjockare blir den.



Om du inte vill sila bort vattnet går det bra att försiktigt röra in vattnet i yoghurten igen.

När du nästa gång ska göra yoghurt använder du 0,75 dl från din gamla yoghurt.

Eftersom vi i Thailand inte har naturell yoghurt och all yoghurt är super söt fungerar detta jättebra för mig. Nu har jag gjort yoghurt några gånger och min nuvarande yoghurt smakar naturell.

Perfekt för alla utlandssvenskar som önskar yoghurt eller filmjölk :)

Lycka till

2 kommentarer:

anna sa...

Du är en pärla!
Detta ska genast provas. Här är mycket sötat och är det inte sötat så är det bara grekisk yoghurt som gäller.

Tack!

frida sa...

Hur fick du tag i naturell yoghurt från början? :)