tisdag 18 januari 2011

Trafiksäkerheten i Thailand

Som ni såg från Viktors barnkalas så används inga cykelhjälmar på barnen. Ja, jag är fullt medveten om att detta är väldigt dåligt. Jag har inga bra bortförklaringar utan Ja, jag är en dålig förälder.

Pojken ni ser på bilden bär cykelhjälm för att han åkte moppe till kalaset. Inte för att han cyklade. Normala fall används inte hjälm överhuvudtaget.



Det jag dock skulle vilja säga är att vi lever i två helt skilda världar. Sverige ligger på toppen bland de mest trafiksäkra landet och vi är väl medvetna om hur vi skyddar oss på bästa sätt. Men vi har inte alltid varit där i Sverige. Jag kommer själv ihåg hur jag stod upp i baksätet mellan framsätena, när jag var liten. Jag kommer ihåg när lagen om säkerhetsbältet kom till Sverige.

I Thailand
används inte säkerhetsbältet särskilt flitigt. Majoriteten kör utan hjälm på motorcyklarna och cyklar. Gisses här sitter ju hela familjen på pickup-flaket och en familj på två vuxna och två barn på en moppe är inte ovanligt. Lagen säger dock att den som kör moppen måste ha hjälm. Vilket de bara har när de kör där polisen har kontroller dvs inne i städerna.



Våra barn har aldrig åkt moppe.
Våra barn sitter i barnbilstolar, som jag tagit med från Sverige. När de åker lokalbussen så existerar inga säkerhetsbälten eftersom det är en ombyggd pickup-bil som de satt in långa säten i. Likadana som vi använder på dykfirman. Dessa försöker vi dock undvika så långt det går.






Både Tess och Viktor är ägare utav cykelhjälmar och jag ska återigen börja inför cykelhjälmsregeln. Tidigare använde de dem hela tiden men sedan de fått kompisar och leker med dem så har de slutat använda dessa.

Kommer du ihåg när cykelhjälmen gjorde entrée i Sverige? Kommer du ihåg hur mesigt det var att bära cykelhjälm? Kommer du ihåg att man inte vill sticka ut från mängden? Där är mina barn just nu! Idag är det en självklarhet att bära hjälm men tyvärr har de inte kommit så långt här.

Ikväll får det bli ett familjeråd och läran om säkerhet med barnen :)

Kram Sara

Inga kommentarer: