tisdag 26 maj 2009

Kapsyler = Proteser


Det finns en fond i Thailand som gör bl.a benproteser till personer som inte har råd att själva köpa ett. Om staten skulle göra en protes så kostar det runt 2.500 sek medan den här fonden kan tillverka ett likvärdigt ben för ca 250 sek.



Hur går det då till? Jo först och främst så är alla volentärer som arbetar där. Sedan så tar de emot donationer i form utav kapsyler och ren aluminium som de smälter ner och tillverkar en protes. Visst, det är inte lika slitstarkt som ett rostfritt ben men den som är fattig och inte har råd med ett rostfritt ben tar nog gladeligen emot ett som är gjort utav aluminium. Det är en fördel med aluminium- det är väldigt lätt.

Iallafall så har jag börjat samla på kapsyler. Jag gjorde det redan när jag bodde i Hua Hin ,och gav dem till sjukhuset, men av någon anledning så har det fallit i glömska under ett antal år. Nu har jag återigen börjat samla hemma och på restaurangen.



Det ser inte mycket ut MEN det är fler än vad man tror.

Det krävs 1kg kapsyler för att kunna tillverka 3 proteser.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Det här lär kännas lite avlägset att fråga såhär 4 år efter ditt publicerade inlägg...

Jag råkade klicka in på din blogg när jag sökte efter information kring kapsyler som man gjort till proteser. Dock finns det dålig information om det fortfarande är så att man samlar på kapsyler i Thailand?

Tänkte därför fråga Dig om ni fortfarande samlar på kapsyler?

Hoppas på svar!
Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar
Sanna Carlsson, 20 år

Thaison sa...

Hej Sanna,

Vad kul att du hittade till min blogg.

Du har så rätt, informationen på internet är dålig men jag vet att man fortfarande gör proteser.

Jag samlar fortfarande kapsyler och i jämna mellanrum så har de insamlingar och då brukar jag lämna in mina kapsyler.

Soliga hälsningar,
Sara



Sanna sa...

Hej igen!
Tack för ditt svar :)

Du vet inte om jag på något sätt , som sitter på andra sidan jordklotet, skulle kunna få kontakt med någon fond som har hand om insamling av kapsyler?

Vänliga hälsingar
Sanna

Thaison sa...

Hej Sanna,

Här är en länk till deras fond. Tyvärr är allt på thai.

http://www.prosthesesfoundation.or.th/th/

Här är en email adress till dem:
prosthesesfoundation@hotmail.com

Lycka till och håll mig gärna uppdaterad på hur det går :)

Sara

Sanna sa...

Perfekt! Tack så mycket för all hjälp!! :)

Absolut, det ska jag absolut göra :)

Hälsningar
Sanns

anonym sa...

håller du än på med detta ärufylda jobb med samla in