tisdag 1 december 2009

Dagens fråga

- Mamma, varför har jag inga svenska kompisar?

Ibland är det verkligen svårt att förklara vart vi bor och varför vi inte är som alla andra. Det som gör allt lite svårare är att Aonang (där vi bor) är en turistort. Så under vinterhalvåret kryllar det av svenskar men sedan kommer det en låååång lågsäsong och turisterna är lätträknade.

Vad som även är svårt att förklara är vad ett land är tex Sverige, England, Tyskland osv. För en 4-åring så är det bara ett ord samt att de pratar på ett annorlunda sätt, men de kan ändå kommunicera genom engelska eller thailändska.

Men när det då kommer till turisterna på stranden och ens dotter leker med ett barn. Detta barn pratar bara sitt modersmål och inget mer. Min dotter förstår inte varför barnet inte förstår henne. Hon försöket ju först med svenska, sedan engelska och till sist provade hon med thai, och det går inte. Varför förstår de inte mig??

När man är utlandsvensk får man oxå lära sig att vänner kommer, vänner flyttar. Det gäller även barnens kompisar. Det kommer nya västerlänningar som hoppas och drömmer om en framtid här men efter ett halvår, år så inser de att det inte är så lätt att bo och leva i paradiset. Det är en sak att vara turist och en helt annan att bo här permanent.

Så vad säger man då till sin 4-åriga dotter när hon frågar - Varför har inte jag några svenska kompisar som jag kan leka med?!


Inga kommentarer: