lördag 13 juni 2009

Ska jag oxå dö???


Min dotter talar nästan dagligen om mormors död. Om hon inte pratar med mig om det så berättar hon det för dem hon möter. Hon kan helt spontant gå upp till mina vänner och säga: Vet du vad, min mormor är död och hon kommer aldrig mer tillbaka. För att sedan gå därifrån.

Idag var det åter igen dags för ett "varför dog mormor"-samtal. Jag har läst att man ska vara ärlig och rak i svaren när man pratar om döden. Så när hon för femtielfte gången frågar mig varför mormor dog så svarade jag: - Vi kommer alla att dö en dag.

Det var nog inte så smart att säga till en fyra-åring. Hon blev ledsen och säger med gråten i halsen: -Mamma, ska jag oxå dö?? Jag VILL INTE dö!

Så nu har vi taget ett nytt steg i min mammas hastiga bortgång. Nu är fokusen på att ALLA kommer att dö.

Gjorde jag ett misstag här?? Hjälp!!

Inga kommentarer: