måndag 8 juni 2009

Kinesiska bakverk


Förra veckan var jag och hämtade sonen hos thai-familjen, som passar honom om dagarna (och ibland även över natten).  Där var de i full gång med att baka kakor. Två utav systrarna börjar baka kakorna runt lunchtid och håller på i 4-5 timmar. Dagen därpå åker de till marknaden kl.04.30 och säljer dem och kommer hem lagom för att väcka sina söner och göra dem redo för skolan.









De säljer de kinesiska kakorna mycket billigt. 2 kakor för 5 baht dvs 2 kakor för ca 1 sek. Om du går till SevenEleven får du betala 15 baht för 1 st (dock något större i diameter). De tjänar ungefär 100 baht var dvs 20 sek om dagen.

Jag köpte ett helt gäng för 10 baht stycket och gav till min personal. Thai-systrarna blev glada för de fick ökad inkomst den dagen, min personal blev glad då de fick nått extra gått att äta och jag blev glad för att jag gjorde andra glada :)

Inga kommentarer: