måndag 1 augusti 2011

Ramadan

Moskén ca 300 meter ifrån vårat hus.



Idag är första dagen på den En månad långa Ramadan. Det märks tydligt då många lokala små affärer är stängda och gatorna är tomma. Alla muslimer gör minsta möjliga ansträngning och räknar timmarna till solnedgång då de äntligen får äta och dricka.

Idag begär jag inte mycket ifrån min personal. Det är varmt och soligt och när jag lämnade restaurangen vid 15-tiden så var det en trött personal som inte sa mycket.

Om några dagar blir det bra. Då har de kommit in i sin årliga dags-fasta och vant sig att gå upp klockan fem på morgonen för att hinna äta före soluppgång.

Jag hade aldrig klarat av att varken äta eller dricka på 12-13 timmar. Särskilt inte att inte kunna dricka vatten i den här värmen vi har.

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

Anna S sa...

Först och främst, det är så fashinerande fult med alla el-ledningar som går kors och tvärs på gatorna i Thailand :).

Jösses, jag skulle heller aldrig klara av att vare sig äta eller dricka på så lång tid.
Därför skulle jag heller aldrig klara av att vara med i TV-programmet Robinson/The Survivor.
Jag blir koko (mer än vanligt) om jag inte får mat. Och på tal om mat så ska jag börja med middagen nu.

Puss o kram