onsdag 25 juni 2014

Svenska skolor i Thailand

Det finns inga dåliga platser att göra läxan på.


När jag berättar att våra barn går på en internationell skola så blir de av någon anledning förvånade. Varför går de inte på en utav de svenska skolorna som finns i Thailand?

Jag vänder istället fråga- Varför går de inte på en thailändsk skola om vi nu valt att bo I Thailand?
Tyvärr så ligger den thailändska läroplanen hästlängder ifrån den vi har i Sverige eller tex England. De lär ut på ett väldigt gammalmodigt sätt vilket ofta innebär att läraren berättar vad de ska kunna, kopiera vad som står på tavlan, skriv snyggt (!) i boken, 30-40 elever i varje klass, inaktuell information, gör som läraren säger eller får du ett rapp på fingrarna och framför allt frågasätt inte läraren.

De svenska skolorna som jag känner till är för mig "Semester skolor". Det spelar ingen roll om de marknadsför sig som "en riktig skola". Lärarna är säkert kvalificerade och jätteduktiga men vad spelar det för roll om de byter nya elever stup i kvarten. För svenskar som faktiskt åker på långsemester så är det en fantastisk möjlighet. Så jag klankar inte ner på "Semester skolan" utan anser bara att det inte är en skola för elever som är bosatta här året runt.

Vi är glada att vi valde en internationell skola då våra barn möter människor från alla världens hörn med alla tänkbara religioner.

Att vi nu ska flytta till en ny "riktig" skola gör det hela så mycket mer spännande. Vår skola idag har tyvärr gått i botten och lärarna är okvalificerade och det finns inga resurser vilket elever och lärarna får lida för. Två veckor kvar sedan är det sommarlov.



5 kommentarer:

eastcoastmom sa...

INternationell skola låter jättebra, och precis som du säger, på en svensk skola byts eleverna ut snabbt, inte kul för de som är fast bofasta!
Hälsningar från Connecticut

Elin - Livat på torpet sa...

Låter som ett klokt val!

Och visst är det lite lustigt att så många andra ska tycka när man väljer skola. Vi valde till Edvin en friskola och många, många frågade "varför". Det är också en fråga man kan vända på för "varför inte"? Med facit i hand kunde det inte bli bättre. En liten skola där lärare ser elever, där så fort det inträffar något får föräldrar veta och man känner både lärare och dagisfröknar väl. :)

Skorpan och Loppan sa...

Jag håller med dig. Mina barn kommer att gå i italiensk skola, som verkligen inte är av någon toppklass... Hade det funnits internationell skola i närheten hade jag gjort vad jag kunnat för att dom skulle få gå där istället.
Som det nu är får jag väl försöka köra lite hemundervisning i viktiga ämnen...

susmar64 sa...

Låter ju fantastiskt bra med internationell skola...Kanonbra för barnens framtid att lära sig andra kulturer och religioner.
Hade gärna valt det till min dotter om det funnits här i vår lilla del av Sverige:)
/Susan

Sara (Skutevik) sa...

Hej Sara!
Skulle också ha valt bort en Svensk skola om det funnits här. Våra barn går i en internationell skola med ett stooort antal olika nationaliteter, vilket vi tycker är jättebra. En annan fördel på vår skola är att barnen kan läsa Svenska som modersmål 3 lektioner i veckan med en Svensk lärare.

Hälsningar från Sara i Dubai